Om klubben

Om klubben och vår verksamhet

Styrelse och Funktionärer | Kontakta oss | Anläggningar | Avgifter | Bli Medlem | Integritetspolicy | Föreningsintyg | Aktivitetsrapportering | Aktivitetsgrupper | Våra stadgar

VÄLKOMMEN TILL VÅR HEMSIDA!

Klicka gärna runt på de olika menyerna ovan!

Syftet med Sundsvalls Sportskytteklubb är inte att förse intresserade med vapen utan att förse föreningen med aktiva skyttar som kan representera föreningen och gärna Sverige i skyttetävlingar, såväl nationellt som internationellt. För att säkra detta syfte ställer föreningen naturligtvis krav på att medlemmarna tränar, tävlar och arbetar ideellt för föreningen.

Vill du börja med krutskytte? Vi arrangerar nybörjarkurser för nya krutskyttar, oftast en på våren och en på hösten. Inga förkunskaper krävs. Kursen innehåller teori och praktik och är fördelat på 10 tillfällen, oftast kvällstid. Klubben har vapen och hörselkåpor för utlåning. Efter godkänd examination får du Svenska Pistolskytteförbundets kort och får träna och tävla.

För att gå kursen krävs att du blir medlem i SSSK. Skicka in medlemsansökan och kryssa i att du vill gå krutkursen. Bifoga ett oöppnat utdrag från belastningsregistret. Det söker du hos polisen.

Din medlemsansökan hanteras på nästkommande styrelsemöte (sista tisdagen varje månad, utom juli) När du är godkänd medlem får du ett välkomstmail med information om hur och vad du ska betala in. I väntan på nästa kurstillfälle rekommenderar vi att du skjuter luftpistol. Ett utmärkt val för att lära sig teknik och hantering av vapen. Det du lär dig som luftskytt har du stor nytta av.

Fyll i en medlemsansökan och bifoga ett oöppnat utdrag ur Polisens belastningsregister. Du kryssar i att bli medlem för krutskytte eller både luftskytte och nybörjarkurs i krut på ansökningsblanketten.

I kursen ingår kursmaterial + skyddsglasögon
Lånevapen och ammunition
Innehåll i grundutbildning i pistolskytte
      1. Studiematerial för grönt kort, materialkännedom, kommandon, utrustning.
      2. Skjutställning, andning, avfyrning och hur och var man siktar.
      3. Riktområde, justering av riktmedel, klistring av tavlor.
      4. Täta träffbilder.
      5. Alla skott inom svart.
      6. Prov för bronsmärke (även silver och guld)
      7. Prov tillämpningsserier för brons ev silver och guld
      8. Duellskjutning stillastående tavla.
      9. Duell mot svängande tavla.
      10. Skriftligt prov för grönt kort. Tävlingsträning.

Är du redan en aktiv krutskytt med Pistolskyttekort och/eller Sportskyttelicens räknas du som medlem direkt på första månadsmötet. Fyll i en medlemsansökan och bifoga ett oöppnat utdrag ur Polisens belastningsregister. Du kryssar i att bli medlem för krutskytte på ansökningsblanketten.

Du får ett välkomstmail med information om hur och vad du ska betala in i årsavgift så snart du blivit registrerad som medlem. Läs i välkomstbrevet vem du ska kontakta för att få access till våra lokaler. Som medlem får du fri tillgång till M3 luft- och krutskyttebana samt alla banor på Alliansens skutbanor. Naturligtvis måste du titta i bokningskalendern så det är ledigt.

Vill du börja med luftskytte? Kom till M3 och prova på! Vi har träningar med skjutledare. Målsman ska följa med åtminstone första gången. Barn och ungdomar prioriteras, vuxna är välkomna i mån av plats.
Det finns 15 platser. Klubbens luftpistoler är då tillgängliga. Första året som medlem lånar du våra luftpistoler gratis – sedan 50kr/gång. Fyll i en medlemsansökan. Du kryssar i att bli medlem för luftskytte.Vill du kå kursen för krut så kryssar du för det också på ansökningsblanketten.

Konverterar du från luftskytt till krutskytt betalar du in mellanskillnaden. Länk till aktuella avgifter.

Är ni ett kompisgäng, företag som vill prova på pistolskytte? Då anordnar vi ett event för Er! Låter det intressant? läs mer: Skytte-event

Läs gärna våra STADGAR

Sundsvalls Sportskytteklubb är ansluten till: